Follow Us on Twitter

Geen probleem is een probleem

Oktober 2011 - Agile en Scrum hebben geen introductie meer nodig. Inmiddels zijn we er bijna allemaal wel mee in aanraking gekomen of hebben ervan gehoord. Gartner voorspelt dat rond 2012 80% van de IT projecten gebruik maken van agile methodologiën. Agile kent veel verschijningsvormen, maar in de basis blijven de principes hetzelfde. Een van deze principes is: Regelmatig onderzoekt het team hoe het effectiever kan worden, en past vervolgens zijn gedrag daarop aan.

Steve Jobs zei ooit: "A lot of people in our industry haven’t had very diverse experiences. They don’t have enough dots to connect, and they end up with very linear solutions, without a broad perspective on the problem." (~Wired, February, 1996). Creativiteit kan helpen om problemen op te lossen. In mijn vorige Whitebook Het recept voor creativiteit heb ik een aantal handreikingen gedaan hoe creativiteit binnen een team of organisatie gestimuleerd kan worden. Echter voordat je een probleem kunt oplossen, zul je eerst moeten inzien dat er een probleem is, en het probleem moeten begrijpen. Een van de krachten van Scrum is dat problemen snel aan het licht worden gebracht. Zo worden tijdens de Sprint Retrospective teamleden geacht om problemen bespreekbaar te maken. In het Whitebook Beginnen met evalueren worden al een aantal mogelijkheden gegeven hoe deze bijeenkomst ingericht kan worden. In dit Whitebook beschrijf ik een aantal andere activiteiten die tijdens de Retrospective toegepast kunnen worden.

De Sprint Retrospective

De Sprint Retrospective is een moment van reflectie voor het Scrum Team, waarbij het team of individuen terugkijken en een plan maken om zichzelf te verbeteren. Er zijn 4 sleutelvragen waar een antwoord op wordt gegeven:

  • Wat is er in de afgelopen sprint gebeurd?
  • Wat ging er goed en waarom?
  • Wat ging er niet goed en waarom?
  • Wat kunnen we anders doen in de volgende sprint?

Tegen het einde van de Sprint Retrospective moet het Scrum Team verbeteringen hebben benoemd die geïmplementeerd zullen worden in de volgende Sprint. De Sprint Retrospective biedt een formeel moment gericht op inspectie en aanpassing.

Activiteiten

Stel prioriteiten met stippen

Stippen

Deze methode is geschikt als er problemen, ideeën of voorstellen zijn aangedragen en er prioriteit moet worden aangebracht in de lijst. En kan dan ook gebruikt worden om inzicht te krijgen of om een oplossingsrichting te kiezen. Geef elk teamlid 10 gekleurde "sticky dots", geef daarnaast een legenda:

  • prioriteit 1 krijgt 4 stippen;
  • prioriteit 2 krijgt 3 stippen;
  • prioriteit 3 krijgt 2 stippen;
  • prioriteit 4 krijgt 1 stip;

Op basis van de stemming kun je bepalen wat de voorkeur krijgt van het team.

Zes hoeden denken

De Bono heeft deze denktechniek ontwikkeld om de zes verschillende wijzen van denken aan te duiden. De verschillende kleuren hoeden worden gebruikt om een groep mensen op een gezamenlijk spoor te zetten en gezamenlijk één richting uit te denken.

Witte hoed
Degene met deze hoed heeft een focus op de beschikbare gegevens. Kijk naar de informatie waarover je beschikt, en ontdek wat je ervan kan leren.

Rode hoed
Als je met de rode hoed op denkt, kijk je intuïtief naar problemen, vol emotie. De reacties hoeven niet uitgelegd te worden.

Zwarte hoed
Zoek naar de slechte punten van een beslissing. Je bent voorzichtig en defensief. Je probeert uit te vinden wat de zwakke punten in een plan zijn.

Gele hoed
Met de gele hoed zoek je naar positieve punten, naar harmonie. De optimistische kijk helpt je de voordelen van de beslissing in te zien en er waarde aan toe te kennen.

Groene hoed
De groene hoed staat voor creativiteit. Hier bedenk je creatieve oplossingen voor een probleem. Het is een vrije manier van denken, waarin geen enkel idee wordt bekritiseerd.

Blauwe hoed
De blauwe hoed staat voor procescontrole, het denken over denken.

Gebruik deze methode tijdens de Retrospective om de afgelopen iteratie te bespreken. Doorloop de 4 sleutelvragen telkens met 1 van de hoeden op. Deze vragen worden steeds herhaald totdat alle hoeden gedragen zijn. Alle output wordt gedocumenteerd op een Whiteboard. Let op: zorg ervoor dat de hoed bepalend is bij het beantwoorden van de vragen. Meer informatie is te vinden op: Six Thinking Hats.

Team satisfaction

Deze methode gebruik je om informatie te vergaren over hoe tevreden de verschillende teamleden zijn. Het geeft aan wat de status is op een bepaald gebied en helpt het team om hierover een discussie aan te gaan. Het kan gaan over het proces, de kwaliteit van het product, de samenwerking met anderen, etc. Ieder teamlid geeft een waardering van 1 t/m 5, waarbij 5 de hoogste waardering is.

Teamwork satisfaction

De stemmen zijn niet zichtbaar voor alle teamleden, waardoor anoniem de stem uitgebracht kan worden. Krijg je voornamelijk een 4 of een 5 als waardering dan ben je op de juiste weg en hoeft je niet al te veel aandacht meer te schenken aan de histogram. In andere gevallen kun je ervoor kiezen om de histogram verder te analyseren, waarbij je weer gebruik maakt van andere technieken. Over het algemeen zal het histogram zelf al tot genoeg gesprekstof leiden.

Conclusie

Dit zijn slechts een aantal activiteiten die gebruikt kunnen worden om terug te kijken. Er zijn er nog veel meer. Probeer te zoeken naar de activiteiten die voor het team werken. Variatie in de activiteiten kan helpen nieuwe inzichten te verkrijgen en stimuleert de creativiteit. Zelfs al is een project heel succesvol, bij Toyota is er altijd een "hansei-kai" (reflectie bijeenkomst). Het gezegde is "geen probleem, is een probleem", er kan altijd wat verbeterd worden.

TIP: Neem bij het sluiten van de Sprint Retrospective een moment om na te gaan hoe de retrospective is gegaan. Probeer de uitkomst te gebruiken om ook de retrospective continu te verbeteren.

TIP: Zorg er altijd voor dat er concrete acties voortkomen uit de Sprint Retrospective en maak deze acties onderdeel van het dagelijkse werk.

Referenties

Waardering:
 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u een persoon bent en om spam te voorkomen
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.