Follow Us on Twitter

Apex verslagen door ADF?

Gepubliceerd in

Maart 2010 - Vrijdagochtend 5 maart, het stond met grote letters in de agenda: DD. Gingen de dominostenen weer vallen bij DominoDay? Nee, het was de dag waarop de vijfde editie van de DeveloperDerby bij Whitehorses van start ging. Anderhalve dag mochten vier teams zwoegen om een applicatie te bouwen, zodat deze op zaterdagmiddag gepresenteerd kan worden aan de klant en elkaar. Na een jaar van afwezigheid was er dit keer ook weer een Apex-team, dat tot nu toe ongeslagen was.

Klantprobleem centraal

RicohDit jaar had de organisatie niet een fictieve case in elkaar gesleuteld, maar werd er een probleem van een klant centraal gesteld. Deze klant, printer- en kopieerapparatenfabrikant Ricoh, had voor de gelegenheid twee medewerkers naar Nieuwegein gestuurd. Hun opdracht was om zaterdagmiddag met een oplossing terug te keren naar Ricoh.

We leven momenteel in een tijdperk van email, SMS, chatten en andere communicatiemiddelen waarbij geen rechtstreeks contact tussen individuen bestaat. Ricoh heeft gemerkt dat door de inzet van deze communicatiemiddelen (in plaats van direct telefonisch contact), de "call avoidance" steeds lager wordt (call avoidance is het percentage problemen dat direct afgehandeld kan worden). Des te minder problemen direct opgelost worden, des te meer medewerkers moeten achteraf ingezet worden voor de opvolging van calls. Bovendien moet de klant dan langer dan nodig wachten op een oplossing.

De ontwikkelteams werden in een presentatie van 10 minuten in dit probleem ingewijd en gevraagd om samen met de klant aan een oplossing te gaan werken. Het doel was om te zorgen voor een zo hoog mogelijke call avoidance, terwijl de klanten van Ricoh blijven ervaren dat hun probleem zo snel mogelijk, met de juiste prioriteit opgelost wordt.

Naast het klantprobleem stonden ook de Whitehorses waarden centraal, te weten: Whitehorses helpt organisaties beter te presteren en sneller in te spelen op veranderingen. Wij doen dit door innovatieve toepassing van informatietechnologie op basis van lean principes en een agile aanpak.

Al met al een interessante wending ten opzichte van de opdrachten van voorgaande jaren en een leuke uitdaging.

Voorstelrondje

Dit jaar hadden zich 4 teams aangemeld voor de Derby der Derbies. Verrassend was de aanwezigheid van een niet-medewerker van Whitehorses. Romano Londt, die al jaren via Whitehorses werkt, was ‘ingehuurd’ door het Fusion Insanity team. Dit waren de teams en hun ontwikkelomgevingen:

Naam Ontwikkelomgeving Teamleden
DOA (Development On Apex)

Oracle database 11.1.0.7.0
APEX 3.2.1.0.12
APEX Listener Beta 2

Maarten van Luijtelaar
Peter van der Neut
Michel van Zoest

Cayenne

Frontend: Wicket
Data access: Cayenne
Enterprise search engine: Solr
Email: Javamail

Thomas Drevers
Barry van de Graaf

Fusion Insanity

Oracle database 11g R1
Jdeveloper 11g
ADF

Martin Schaap
Romano Londt
Edwin Biemond

Today-Project-Team

IDE: Netbeans 6.8
OS: Ubuntu 9.10
Ontwikkelstack: Ruby 1.8.7, Rails 2.3.5, YAML

Marco Heerebout
Jos van Otterloo

Op basis van een poll vooraf was DOA als de grote favoriet bestempeld, met op eerbiedige afstand team Cayenne als tweede.

Eerste gesprek met Ricoh

In een eerste gesprek van 15 minuten met Ricoh, konden de teams de benodigde informatie boven tafel krijgen om zich zo een beter beeld van het probleem te kunnen vormen.

Eerste gesprek met RicohIn het vertrouwde proces, waarbij een klant te maken krijgt met een telefonische helpdesk, weet de helpdeskmedewerker, samen met de kennis in de Ricoh knowledge base, veel problemen meteen op te lossen. Nu er meer en meer met de moderne middelen gecommuniceerd wordt, is dit rechtstreekse contact er niet meer.

Hoe kan, met behulp van moderne communicatiemiddelen, de knowledge base het best ontsloten worden? Hoe kan Ricoh hun klanten bewegen zodat zij van een dergelijke oplossing ook gebruik gaan maken?


Aan de slag!

Aan de slag!Aan de slag! Tja, als je omgeving niet meteen meewerkt, kan dat onnodige vertraging opleveren. Tijd is zeker bij de DeveloperDerby een schaars goed en daar moet je zuinig mee omgaan.

Aan de slag! Tja, voorgaande jaren konden we dat zeggen. Toen hadden we al een datamodel en de case lag er ook al. Dit jaar was dat duidelijk anders. De teams moesten zelf bepalen welke oplossingsrichting zij wilden kiezen. Na dit met Ricoh besproken te hebben, moesten we zelf het bijbehorende datamodel ontwerpen. Niet dat dat een probleem is, maar daar hadden we niet op gerekend! Op naar de tekentafel dus. Welke zelfstandige naamwoorden waren tijdens het gesprek ook alweer naar voren gekomen? Klanten, Objecten (printers, faxen, copiers, etc), Modellen en Cases. Daarnaast was er nog een website waar ook de nodige nuttige informatie op stond. Trefwoorden, knowledge base, iedere klant alleen toegang tot zijn eigen objecten. Het datamodel werd steeds duidelijker en na een uurtje stoeien was de blauwdruk af. De eerste ochtend was nu echter al voorbij en het was tijd geworden om tijdens de lunch even tot rust te komen.Lunch


Oplossingen

Vanaf dit punt was het weer als vanouds. Aan de hand van het datamodel snel functionaliteit bouwen. Er mocht tot vrijdagavond 9 uur doorgewerkt worden, om op zaterdag tussen 8 en 12 uur de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ te zetten en een presentatie voor te bereiden.

Team Cayenne had een oplossing bedacht waarbij het moderne communicatiemedium chat wordt ingezet. Zij hadden een zeer verzorgde interface gebouwd voor zowel de klant als voor de helpdeskmedewerker. De informatie in de knowledge base wordt hierbij gefilterd aan de hand van de vragen en antwoorden die ingevuld worden door de klant. In het weekend kan dit medium niet gebruikt worden, als er geen medewerkers voor de chat beschikbaar zijn, is als alternatief ook e-mail functionaliteit ingebouwd.

Bijzonder opvallend waren de oplossingen van team DOA en Fusion Insanity. Beide teams hadden nagenoeg voor dezelfde oplossing gekozen. Hierbij wordt de knowledge base ontsloten door een wizard, die afhankelijk van de gekozen antwoorden, een vervolgvraag stelt. Zo wordt in een aantal stappen naar een oplossing of een advies toegewerkt. Ook het administratieve gedeelte (klanten, gebruikers, objecten) was op dezelfde wijze ontworpen. Daarnaast hadden beide teams ook nog eens de tijd om iets extra’s te bouwen. Team DOA kon bij de presentatie hun applicatie tonen op een handheld. Dit is bijzonder handig als je iets wilt controleren en daarvoor bijvoorbeeld naar een kapot apparaat moet lopen. Je neemt de applicatie dan gewoon mee. Team Fusion Insanity registreerde in hun applicatie alle stappen die de klant in de wizard doorlopen had. Hierdoor is het mogelijk om het gebruik van de wizard te evalueren en verbeteringen aan te brengen in zowel de wizard als de producten die geleverd worden. Stel nu bijvoorbeeld dat bij een bepaalde stap in een wizard het proces vaak wordt afgebroken, dan kan men die stap nog eens kritisch bekijken of bv. wel de juiste vraag gesteld wordt. Daarnaast kan bijvoorbeeld een top 10 worden gemaakt van de producten waarvoor de wizard vaak geraadpleegd wordt.

Het Today-Project-Team had een oplossing bedacht waarbij de knowledge base verdeeld werd in een hiërarchische structuur, waarbij het doorlopen van de lagen in de hiërarchie leidt tot de oplossing van het probleem. Om het gebruik aantrekkelijk te maken worden incentives ingezet.

Presentaties

Presentatie oplossingZaterdagmiddag na de lunch werden de presentaties gegeven. De twee vertegenwoordigers van Ricoh hadden plaatsgenomen in de jury en werden bijgestaan door Cesar Fahrandi, onze websitebouwer en John van Veen, onze directeur. Naast de jury mochten ook alle deelnemers aan de DeveloperDerby elkaar beoordelen. In eerste instantie was in de beoordeling weinig ruimte voor het beoordelen van de hoeveelheid gebouwde functionaliteit, maar dit is later rechtgetrokken. Het blijft tenslotte een DeveloperDerby en ontwikkelaars zijn toch het meest trots op wat ze opgeleverd hebben.

De presentaties mochten maximaal 15 minuten duren, maar daar wordt erg soepel mee omgegaan. Als je mooie functionaliteit te tonen hebt, dan mag je best 10 minuten extra spenderen.

Team Cayenne, DOA en Today-Project-Team hadden allemaal een Powerpoint-presentatie voorbereid om toe te lichten hoe ze tot hun oplossing gekomen waren en lieten daarna in rap tempo de gerealiseerde functionaliteit zien. Fusion Insanity dacht de volledige 15 minuten nodig te hebben voor de demo van hun oplossing en dat bleek ook zo te zijn. Op de valreep werden nog enkele grafieken getoond waaraan het management het succes van de oplossing kan meten en verbeteren.

Juryberaad

Nog onder de indruk van de geleverde prestaties ging de jury in beraad. Hierbij werden ook de beoordelingen van de deelnemers meegenomen.

Ondertussen hadden de mannen van DOA zich teruggetrokken in hun kamer. Zij waren duidelijk aangeslagen. Zij hadden veel tijd en energie in hun applicatie gestoken en hun favorietenrol had veel druk op hen gelegd, maar na de presentatie van Fusion Insanity was voor hen wel duidelijk dat alles voor niets was geweest. Hoe anders kan het lopen.

Ja, hoe anders kan het lopen….. De jury was redelijk snel klaar met hun oordeel, maar niet nadat de jury eerst de voltallige directie bij elkaar had geroepen. Wat was daar aan de hand? Moest er een knop doorgehakt worden? Het antwoord zou snel volgen.

Uitslag

De winnaars!Eén van de directeuren, Frank, komt geheimzinnig de keuken ingelopen en nodigt iedereen uit voor de ‘verrassende’ uitslag. Wat zou dat betekenen? Was Apex voor het eerst verslagen of zouden zij juist toch gewonnen hebben? Na de bekendmaking van de vierde en derde plek voor Today-Project-Team en Team Cayenne kwam het verlossende woord eruit. Fusion Insanity had gewonnen…….. maar ex aequo met DOA. Als dat niet verrassend is! Niemand had daar rekening mee gehouden, ook de organisatie niet. Zij hadden 3 geweldige 7 inch touch screens aangeschaft als prijs. Maar met 6 winnaars is 3 touch screens toch echt te weinig. De directie schoot snel te hulp en heeft nog eens 3 touch screens bijbesteld.

En Ricoh? De afvaardiging van Ricoh was danig onder de indruk. Dat was al zo tijdens de competitie en zeker na de presentatie van de resultaten. Nog nooit eerder zijn er zulke complete oplossingen gemaakt tijdens een DeveloperDerby. De klant was niet alleen onder de indruk van de resultaten, maar ook van de manier hoe wij met elkaar omgingen. Er hing een competitieve sfeer, maar toch werd er op een gezellige manier op elkaar gereageerd.

In de wandelgangen werd na afloop de spanning nog even opgevoerd. Als je de cijfers na zou rekenen dan zou er toch een winnaar zijn met 0,05 punten verschil. Wie dat is? Dat is geheim gebleven tot op de dag van vandaag...

Waardering:
 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Meer informatie over formaatmogelijkheden

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u een persoon bent en om spam te voorkomen
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.